Кога да очакваме у нас умно умение на паркиране и управление на трафика?

Д-р Лидия Витанова от авторския ни екип в интервю за България от Еър относно концепцията за умен градски транспорт.

Увеличеният трафик, задръстванията и лошата инфраструктура водят до увеличени вредни емисии и замърсяване на въздуха. В борбата с тези проблеми влиза умният транспорт.

Умният транспорт е подход, който включва иновативни технологии с транспортните системи, като пример за това могат да бъдат облачни изчисления и безжични комуникации, които са базирани на услуги, свързани с местоположение. Най-важното е да имаме една изградена мрежа, която свързва превозни средства, хора и градска инфраструктура”, каза експертът по климатология.

По думите ѝ това включва умно умение на паркиране и умно управление на трафика.

“Може да бъде включено и автоматизирано събиране на пътни такси, интегрирана система за издаване на билети, информационни системи в реално време. И другата голяма категория е извън транспорта – това може да бъде градско планиране, градски начин на живот, свързан със здравето на хората и сферата на  климата”, допълни д-р Витанова в ефира на Bulgaria ON AIR.

Тя е на мнение, че един от най-големите проблеми, които решава умният транспорт, е свързан с безопасността.

“Умният транспорт намалява произшествията по пътищата. Така ние имаме една сигурност. Другото, което имаме като важност, е отличното управление – събирането на данни носи отговорност на едно публично управление. И не на последно място това е климатът и околната среда. И мога да кажа за Япония, че всичко това, което изброи като важни цели, в големи и по-малки градове има умно управление на паркинги, има наблюдение за пътна безопасност, има управление на трафика”, подчерта експертът.

Според нея в България също в последните години има мерки, които са взети както в София, така и в другите градове.

Пример е в София услугата за споделени пътувания с електрически скутери, те се използват, за да облекчат трафика. Друг пример е подмяната на по-старите автобуси с по-нови, което не е на 100%, но има такава насока. Все повече и повече се използват мобилни приложения. И не на последно място е интегрираната система за издаване на билети в градския транспорт”, поясни д-р Витанова.

Тя посочи още, че инфраструктурата е основното предизвикателство пред умния транспорт.


Пълният запис от интервюто изгледай тук.